SOM

Standardy Ochrony Małoletnich


w Przedszkolu Językowym eNTe we Wrocławiu

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych
    innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
  2. 2. Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
    seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.).
    Preambuła
    Potrzeba bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą człowieka, a jej zaspokojenie
    warunkiem jego rozwoju. Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom jest
    podstawowym zadaniem ludzi dorosłych. Dzieci potrzebują dla swego prawidłowego
    funkcjonowania osoby dorosłej, zapewniającej im poczucie bezpieczeństwa, będącej
    przewodnikiem w otaczającym świecie. Naczelną zasadą wszystkich działań
    podejmowanych przez pracowników placówki oświatowej jest działanie dla dobra dziecka i
    w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz
    uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec
    dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w
    ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich
    kompetencji.
    Wstęp
    Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Przedszkolu Językowym eNTe we Wrocławiu są
    priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola na rzecz
    dzieci. Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego
    potrzeby. Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa,
    obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji.
    Niedopuszczalne jest, by pracownik Przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek
    formy przemocy.
    Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji,
    działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji
    gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez
    prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób
    zatrudnionych w Przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
    Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na
    stronie Internetowej Przedszkola Językowego eNTe. Są szeroko promowane wśród całego
    personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola. Poszczególne grupy
    przedszkolaków są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone
    działania edukacyjne i informacyjne.
    Rozdział I
    Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
    § 1.
  3. Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne
    środowisko Przedszkola. Obejmują cztery obszary:
    1) Politykę Ochrony Dzieci, która określa:
    a) zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Przedszkolu,
    b) zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
    c) zasady reagowania w Przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza
    krzywdzenia,
    d) zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
    e) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych;
    2) personel – obszar, który określa:
    a) zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Przedszkolu, w tym obowiązek
    uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym
    członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa,
    informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania
    oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań
    karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
    oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę dziecka,
    b) zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola z dziećmi, wskazujące, jakie
    zachowania na terenie Przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z
    dzieckiem,
    c) zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony dzieci przed
    krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie: −
    rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, − procedur interwencji w przypadku
    podejrzeń krzywdzenia, − odpowiedzialności prawnej pracowników Przedszkola,
    zobowiązanych do podejmowania interwencji,
    d) zasady przygotowania personelu Przedszkola (pracującego z dziećmi i ich opiekunami)
    do edukowania: − dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem, −
    opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed
    przemocą i wykorzystywaniem,
    e) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla ich opiekunów oraz
    aktywnego ich wykorzystania;
    3) procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia
    dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Przedszkola, członków
    rodziny, rówieśników i osób obcych:
    a) zasady dysponowania przez Przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i
    organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci
    (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej,
    placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
    b) zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w
    trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży;
    4) monitoring – obszar, który określa:
    a) zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem –
    przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z
    wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
    b) zasady organizowania przez Przedszkole konsultacji z dziećmi i ich opiekunami.
    Rozdział II
    Słowniczek terminów
    § 2.
  4. Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  5. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
    dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
  6. Personel – każdy pracownik Przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym
    współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub
    zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  7. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
    rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  8. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  9. Dyrekcja – osoba (lub podmiot), która w strukturze Przedszkola jest uprawniona do
    podejmowania decyzji.
  10. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W
    przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie
    rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  11. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola
    pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie
    Przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  12. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich to dyrektora Przedszkola
    sprawujący nadzór nad realizacją niniejszego dokumentu w placówce.
  13. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
    Rozdział III
    Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania
    § 3.
  14. Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
    rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
  15. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko –
    dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych
    Standardów.
  16. Pracownicy Przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów
    krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
  17. Pracownicy Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  18. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Przedszkola podejmują
    rozmowę z opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
    i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
    Rozdział IV
    Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia
    § 4.
    W przypadku powzięcia przez pracownika Przedszkola podejrzenia, że dziecko jest
    krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania
    uzyskanej informacji dyrektorowi Przedszkola.
    § 5.
  19. Po uzyskaniu informacji, dyrektor Przedszkola wzywa opiekunów dziecka, którego
    krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu.
  20. Wyznaczona przez dyrektora Przedszkola osoba – psycholog, lub sam dyrektor sporządza
    opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem,
    nauczycielami, wychowawcą i opiekunami oraz opracowuje plan pomocy dziecku.
  21. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    1) podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
    zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
    2) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Przedszkole;
    3) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
    potrzeba.
    § 6.
  22. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np.: wykorzystywania
    seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor
    Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: przedstawiciel
    organu prowadzącego, pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor Przedszkola,
    inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym
    dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
  23. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w §
    5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez
    psychologa/pedagoga przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu,
    informacji.
  24. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą opiekunowie dziecka, dyrektor
    Przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
  25. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa opiekunów dziecka na spotkanie
    wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego
    podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
    § 7.
  26. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy dziecku wraz z zaleceniem
    współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest opiekunom dziecka przez
    psychologa/pedagoga.
  27. Psycholog/pedagog informuje opiekunów dziecka o obowiązku Przedszkola – jako
    instytucji
    – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura,
    policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu
    interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty”
    – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
    Uwaga! Pracownicy Przedszkola uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w
    tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania. W przeciwnym razie służbą
    odpowiednią do zawiadomienia o konieczności wszczęcia procedury będzie OPS.
  28. Po poinformowaniu opiekunów dziecka przez psychologa/pedagoga – zgodnie z punktem
    poprzedzającym – dyrektor Przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa
    do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego,
    wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz
    „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  29. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
  30. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie
    to nie zostało potwierdzone – Przedszkole informuje o tym fakcie opiekunów dziecka na
    piśmie.
    § 8.
  31. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr
    3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Przedszkolu.
  32. Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem
    obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym
    związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając
    informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
    Rozdział V
    Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich
    § 9.
  33. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
    ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych
    małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  34. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci
    stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
    § 10.
  35. Pracownikowi Przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
    wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie
    bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  36. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Przedszkola może
    skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie
    zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany,
    np.: że umieszczony zostanie na stronie Internetowej Przedszkola (niniejsza zgoda obejmuje
    wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały
    promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w Internecie itp.), lub ustalić
    procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów
    danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
    § 11.
    Upublicznienie przez pracownika Przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w
    jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica
    lub opiekuna prawnego dziecka. Uwaga! Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół
    całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna
    prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
    Rozdział VI
    Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Przedszkolu
    § 12.
  37. Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania
    zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla
    ich prawidłowego rozwoju. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
    elektronicznych stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
  38. Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest tylko pod nadzorem
    pracownika Przedszkola na zajęciach.
  39. W przypadku gdy dostęp do Internetu w Przedszkolu realizowany jest pod nadzorem
    pracownika Przedszkola jest on zobowiązany informować dzieci o zasadach bezpiecznego
    korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z
    Internetu w czasie zajęć.
  40. Dzieci uczęszczające do Przedszkola na miarę ich możliwości, cyklicznie, w formie
    zabawowej są zapoznawane przez nauczycieli z zasadami bezpiecznego korzystania z
    Internetu.
  41. W przedszkolu edukuje się opiekunów dzieci na temat zasad bezpiecznego korzystania z
    Internetu i mediów elektronicznych poprzez dostarczanie ulotek, gazetek tematycznych,
    informacji na tablicy ogłoszeń, spotkań ze specjalistami, informacji podawanych na
    zebraniach grupowych i w rozmowach indywidualnych.
    § 13.
    Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Przedszkolu w porozumieniu z dyrektorem
    Przedszkola zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i
    aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
    Rozdział VII
    Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
    § 14.
  42. Dyrektor Przedszkola jest odpowiedzialny za realizację i propagowanie Standardów
    Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu.
  43. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
    Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru
    zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  44. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich
    przeprowadza wśród pracowników Przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą
    poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych
    Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia
    Standardów w placówce.
  45. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna (dyrektor) za realizację i
    propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu.
  46. Dyrektor Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów
    niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich opiekunom.
    Rozdział VII
    Przepisy końcowe
    § 15.
  47. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem
    ogłoszenia.
  48. Ogłoszenie Standarów następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i
    ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie
    Przedszkola lub poprzez przesłanie tekstu Standardów drogą elektroniczną oraz poprzez
    zamieszczenie na stronie internetowej Przedszkola i wywieszenie w widocznym miejscu w
  49. siedzibie, również w wersji skróconej przeznaczonej dla dzieci.