Standardy Ochrony Małoletnich
w Przedszkolu Językowym eNTe we Wrocławiu
Podstawa prawna:
- Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych
innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606); - 2. Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.).
Preambuła
Potrzeba bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą człowieka, a jej zaspokojenie
warunkiem jego rozwoju. Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom jest
podstawowym zadaniem ludzi dorosłych. Dzieci potrzebują dla swego prawidłowego
funkcjonowania osoby dorosłej, zapewniającej im poczucie bezpieczeństwa, będącej
przewodnikiem w otaczającym świecie. Naczelną zasadą wszystkich działań
podejmowanych przez pracowników placówki oświatowej jest działanie dla dobra dziecka i
w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz
uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec
dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w
ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich
kompetencji.
Wstęp
Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Przedszkolu Językowym eNTe we Wrocławiu są
priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola na rzecz
dzieci. Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego
potrzeby. Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa,
obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji.
Niedopuszczalne jest, by pracownik Przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek
formy przemocy.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji,
działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji
gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez
prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób
zatrudnionych w Przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na
stronie Internetowej Przedszkola Językowego eNTe. Są szeroko promowane wśród całego
personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola. Poszczególne grupy
przedszkolaków są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone
działania edukacyjne i informacyjne.
Rozdział I
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
§ 1. - Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne
środowisko Przedszkola. Obejmują cztery obszary:
1) Politykę Ochrony Dzieci, która określa:
a) zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Przedszkolu,
b) zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
c) zasady reagowania w Przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza
krzywdzenia,
d) zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
e) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych;
2) personel – obszar, który określa:
a) zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Przedszkolu, w tym obowiązek
uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym
członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa,
informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania
oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań
karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę dziecka,
b) zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola z dziećmi, wskazujące, jakie
zachowania na terenie Przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z
dzieckiem,
c) zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony dzieci przed
krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie: −
rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, − procedur interwencji w przypadku
podejrzeń krzywdzenia, − odpowiedzialności prawnej pracowników Przedszkola,
zobowiązanych do podejmowania interwencji,
d) zasady przygotowania personelu Przedszkola (pracującego z dziećmi i ich opiekunami)
do edukowania: − dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem, −
opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed
przemocą i wykorzystywaniem,
e) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla ich opiekunów oraz
aktywnego ich wykorzystania;
3) procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia
dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Przedszkola, członków
rodziny, rówieśników i osób obcych:
a) zasady dysponowania przez Przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i
organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci
(policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej,
placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
b) zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w
trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży;
4) monitoring – obszar, który określa:
a) zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem –
przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z
wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
b) zasady organizowania przez Przedszkole konsultacji z dziećmi i ich opiekunami.
Rozdział II
Słowniczek terminów
§ 2. - Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie. - Personel – każdy pracownik Przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym
współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub
zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi. - Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy. - Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
- Dyrekcja – osoba (lub podmiot), która w strukturze Przedszkola jest uprawniona do
podejmowania decyzji. - Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W
przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie
rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny. - Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola
pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie
Przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie. - Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich to dyrektora Przedszkola
sprawujący nadzór nad realizacją niniejszego dokumentu w placówce. - Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział III
Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania
§ 3. - Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów. - Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko –
dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych
Standardów. - Pracownicy Przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów
krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków. - Pracownicy Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Przedszkola podejmują
rozmowę z opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
Rozdział IV
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia
§ 4.
W przypadku powzięcia przez pracownika Przedszkola podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania
uzyskanej informacji dyrektorowi Przedszkola.
§ 5. - Po uzyskaniu informacji, dyrektor Przedszkola wzywa opiekunów dziecka, którego
krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu. - Wyznaczona przez dyrektora Przedszkola osoba – psycholog, lub sam dyrektor sporządza
opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem,
nauczycielami, wychowawcą i opiekunami oraz opracowuje plan pomocy dziecku. - Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
1) podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
2) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Przedszkole;
3) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
potrzeba.
§ 6. - W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np.: wykorzystywania
seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor
Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: przedstawiciel
organu prowadzącego, pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor Przedszkola,
inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym
dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny). - Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w §
5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez
psychologa/pedagoga przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu,
informacji. - W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą opiekunowie dziecka, dyrektor
Przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny. - Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa opiekunów dziecka na spotkanie
wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego
podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 7. - Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy dziecku wraz z zaleceniem
współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest opiekunom dziecka przez
psychologa/pedagoga. - Psycholog/pedagog informuje opiekunów dziecka o obowiązku Przedszkola – jako
instytucji
– zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura,
policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu
interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty”
– w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
Uwaga! Pracownicy Przedszkola uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w
tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania. W przeciwnym razie służbą
odpowiednią do zawiadomienia o konieczności wszczęcia procedury będzie OPS. - Po poinformowaniu opiekunów dziecka przez psychologa/pedagoga – zgodnie z punktem
poprzedzającym – dyrektor Przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa
do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego,
wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz
„Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego. - Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie
to nie zostało potwierdzone – Przedszkole informuje o tym fakcie opiekunów dziecka na
piśmie.
§ 8. - Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr
3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Przedszkolu. - Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym
związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając
informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich
§ 9. - Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych
małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. - Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci
stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
§ 10. - Pracownikowi Przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie
bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. - W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Przedszkola może
skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie
zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany,
np.: że umieszczony zostanie na stronie Internetowej Przedszkola (niniejsza zgoda obejmuje
wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały
promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w Internecie itp.), lub ustalić
procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów
danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
§ 11.
Upublicznienie przez pracownika Przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w
jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica
lub opiekuna prawnego dziecka. Uwaga! Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół
całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna
prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Rozdział VI
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Przedszkolu
§ 12. - Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania
zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla
ich prawidłowego rozwoju. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów. - Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest tylko pod nadzorem
pracownika Przedszkola na zajęciach. - W przypadku gdy dostęp do Internetu w Przedszkolu realizowany jest pod nadzorem
pracownika Przedszkola jest on zobowiązany informować dzieci o zasadach bezpiecznego
korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z
Internetu w czasie zajęć. - Dzieci uczęszczające do Przedszkola na miarę ich możliwości, cyklicznie, w formie
zabawowej są zapoznawane przez nauczycieli z zasadami bezpiecznego korzystania z
Internetu. - W przedszkolu edukuje się opiekunów dzieci na temat zasad bezpiecznego korzystania z
Internetu i mediów elektronicznych poprzez dostarczanie ulotek, gazetek tematycznych,
informacji na tablicy ogłoszeń, spotkań ze specjalistami, informacji podawanych na
zebraniach grupowych i w rozmowach indywidualnych.
§ 13.
Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Przedszkolu w porozumieniu z dyrektorem
Przedszkola zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i
aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
Rozdział VII
Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
§ 14. - Dyrektor Przedszkola jest odpowiedzialny za realizację i propagowanie Standardów
Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu. - Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru
zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach. - Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich
przeprowadza wśród pracowników Przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą
poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych
Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia
Standardów w placówce. - Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna (dyrektor) za realizację i
propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu. - Dyrektor Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów
niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich opiekunom.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 15. - Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem
ogłoszenia. - Ogłoszenie Standarów następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i
ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie
Przedszkola lub poprzez przesłanie tekstu Standardów drogą elektroniczną oraz poprzez
zamieszczenie na stronie internetowej Przedszkola i wywieszenie w widocznym miejscu w - siedzibie, również w wersji skróconej przeznaczonej dla dzieci.